De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

Yentl en de Boer in Middelburg, voorlopig laatste uitverkochte zaal

Foto Hans Puik

MIDDELBURG - Nog één keer ‘s avonds naar de schouwburg, voordat het voorlopig niet meer kan. Dat lijkt de gedachte zaterdagavond van veel bezoekers bij het optreden van cabaretduo Yentl en de Boer in Middelburg. Met het vooruitzicht van de nieuwe maatregelen is de zaal nog één keer helemaal uitverkocht.

Hans Puik 28-11-21, LINK NAAR PUBLICATIE IN PZC

Toen er nog aanraking bestond. Het is een tekstregel uit het eerste liedje van de avond dat gaat over de weemoed naar de tijd dat mensen elkaar nog fysiek konden begroeten. Een toepasselijker begin is momenteel niet denkbaar. Sowieso klinken er veel troostrijke liedjes die door het publiek met veel enthousiasme worden ontvangen.

Begeleid door twee topmuzikanten, waaronder Laurens Joensen uit Terneuzen, brengen Yentl Schieman en Christine de Boer in ‘de Kampvuursessies’ een selectie van hun beste werk tot nu toe en gloednieuwe nummers. Het is het eerste theaterprogramma van het duo na hun praktisch synchroon geboren baby’s. Afgelopen Kerst zat er slechts 2,5 uur tussen de geboorte van hun kindjes. Ook op zakelijk vlak hebben ze weinig te klagen. Met het nummer ‘Het is begonnen’ won het duo afgelopen jaar voor de tweede keer de Annie M.G. Schmidt­prijs voor het beste theaterlied. Daarnaast waren de twee cabaretières de voorbije weken te zien bij BNNVARA in een vierdelige komische televisieserie met sketches en liedjes.

Foto Hans Puik

Fantasierijk

Met fantasierijke teksten en zuivere samenzang bewijst Yentl en de Boer in Middelburg maar weer eens tot de crème de la crème van de kleinkunst te behoren. Soms absurdistisch, soms recht uit het hart, maar altijd met een verrassende twist. De show boeit van het eerste tot het laatste moment. Of ze nu als komodovaraan over het podium kruipen of over de laatste dag van de wereld zingen, Yentl en de Boer zorgen constant voor een lach op je gezicht. Om alleen het cabaretduo de credits te geven is niet gepast, want ook de twee mannen op de podium zorgen voor extra kwaliteit. Niet alleen de hoge echo in het lied ‘Mama is moe’ (‘en papa ook’) geeft de meerwaarde van de muzikanten aan, ook de mooie solo’s kunnen rekenen op een luid applaus van het publiek.

Watersnoodramp

Meest bijzondere moment van de avond is misschien wel als Yentl Schieman het nummer ‘Hoe zou het met jou gaan’ aankondigt. Duidelijk ontroerd zegt ze dat haar oma deze avond in de zaal zit, diezelfde oma was de inspiratiebron voor het liedje. Ze maakte namelijk in 1953 de watersnoodramp mee in haar woonplaats in Kruiningen. Oma was in die tijd net verliefd op opa en samen bezochten ze het theater. ’s Avonds gingen ze allebei weer naar huis, niet beseffend dat die nacht de dijken zouden doorbreken. Gedurende twee weken dachten de tortelduifjes constant, hoe zou het met de ander zijn. In aanwezigheid van oma krijgt het prachtige lied op deze avond extra lading.

Missen

‘Laten we hopen dat we snel weer mogen’ klinkt het in de foyer als het publiek huiswaarts keert. En nog iets dramatischer ‘Wat ga ik dit missen’, zegt een vrouw die samen met haar dochter naar de schouwburg is gekomen. Het doek in de theaters blijft, in ieder geval in de avonduren, voorlopig dicht. Maar iedere aanwezige bij het concert van Yentl en de Boer kan voorlopig teren op deze fantastische theateravond.

Foto Hans Puik
Foto Hans Puik
 
 
 
E-mailen
LinkedIn