De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

Recensie: Invitéater geeft eigentijdse draai aan bekendste Shakespeare-stuk

In Theater de Kring in Roosendaal gaat donderdagavond de musical Romeo na Julia in première. Een groep getalenteerde spelers en muzikanten geven een eigentijdse draai aan het bekendste toneelstuk van William Shakespeare. De voorstelling van het Roosendaalse Invitéater is te zien op 2, 3 en 4 november, de cultuurverslaggever bezocht alvast een generale.

Foto's en tekst: Hans Puik (01-11-23)

Invitéater is hét muzikale theaterplatform van Stichting Stimulering Podiumkunsten. De naam is een samentrekking van de woorden invité en theater en dus vrij vertaald ‘theater voor genodigden’. Dat is toepasselijk, want de groep wisselt per voorstelling. Ook het artistieke team onderging de laatste jaren een transformatie. Linde Hanny is de choreograaf van dienst, Amy Knobel muzikaal leider en de nieuwe regisseur is Bram van Arendonk. ,,Er is niets mooiers dan bij een groep gepassioneerde spelers het onderste naar boven te halen”, laat de regisseur optekenen op de Facebook-pagina van het gezelschap.

Om meteen in het verhaal te zitten is enige kennis van de klassieke liefdesgeschiedenis van Romeo & Julia een pré. Het vertrekpunt is namelijk de laatste scene uit het befaamde Shakespeare-verhaal, al is in deze versie Julia doodgestoken en gaat men er vanuit dat Romeo wel overleeft. Daarmee krijgt het verhaal in deze musical een geheel nieuwe draai, het publiek valt van de ene (alternatieve) wending in de andere. Romeo start in dit stuk een reizend theatergezelschap, voor de rest wil ik nog niet teveel verklappen en geen plottwisten weggeven.

Wat valt allemaal op? Eerst maar eens een compliment uitdelen aan de mensen van decor en kostuums. Het decor is gemaakt door Gerard Pollemans. Mooi hoe (vrijwel) alles kan draaien en er met verschillende hoogtes wordt gewerkt. Daarnaast zijn Claudia Slot en Mieke Pollemans verantwoordelijk voor alle kostuums. Zowel op decor- als kostuumvlak is een applaus op zijn plaats.

Dan de muziek, uitgevoerd door een zevenkoppige ’Romeo na Julia Band’ o.l.v. Amy Knobel. Erg verrassend en van een hoog niveau. Leuk ook dat alle liedjes bekend in de oren klinken, maar toch vernieuwend zijn. Dat komt omdat de nodige buitenlandse nummers zijn vertaald naar het Nederlands. ‘Let Me Entertain You’,  ‘Bella Ciao’, ‘Poker Face’, ‘Eye of the tiger’, om er maar eens een paar te noemen. Een kippenvelmoment is tijdens het zingen van een nummer dat z’n oorsprong al heeft in het Nederlands: Toen ik je zag. Prachtig. Sowieso is de zang (over het algemeen) erg mooi. Zowel met de hele groep (zeer krachtig), als ook de solisten. De Jonge Romeo (Stijn Roovers) en de Jonge Elena (Lisanne Christianen-Mandos) zetten daarbij meteen de toon. Choreografe Linde Hanny heeft een mooie mix van dansen gemaakt. Ook daarin zit veel afwisseling en het zorgt voor een mooi geheel. Het verhaal is verrassend, daardoor blijf je benieuwd naar wat er gaat komen. In alles voel je een soort ‘herinnering aan Julia’. Bram van Arendonk is er in geslaagd om een boeiend verhaal te creëren, dat wegblijft van de typische ‘Romeo en Julia clichés’. Het wordt geen moment saai.

Is dan alles perfect? Of zijn er dan nog dingen te verbeteren? Altijd, zou je kunnen antwoorden. Je ziet dat het een groep is met wisselende ervaringen. Dat is juist mooi, want de een kan zich optrekken aan de ander. Lang leve dit concept. De kritische kijker zal de ene rol gaan vergelijken met de andere en mist dan bij een enkeling wat geloofwaardigheid in het spel. Zeg je je tekst op, of verander je op toneel helemaal in je karakter en geloven we je als publiek? Dat is een combinatie van aanleg en ervaring, daar kunnen nog stappen in gezet worden. Maar al met al mogen alle mensen die deze productie mogelijk maken ongelofelijk trots zijn. Wat een hard werk moet er zijn verzet om dit schouwspel op het podium te krijgen. Over schouwspel gesproken, ‘Liefde is een schouwspel’, wie die zin van de eerste tot de laatste letter wil snappen moet zeker nog één van de allerlaatste beschikbare kaartjes voor deze voorstelling kopen. Een aanrader wat mij betreft.

(kijk onderaan de pagina voor nog meer foto's)
Artistiek Team

Regisseur - Bram van Arendonk
Muzikaal leider - Amy Knobel
Choreografie - Linde Hanny

Cast
Romeo - Peter van Berkel
Elena - Ingrid van de Molengraaf
Guillio/ jongen - René de Kok
Donna/ meisje - Joyce de Jong
Vera - Stefanie Meijer
Francesca - Ilse Verhoeven
Marianna - Marion Kop
Rosa - Annemieke van Mook
Roberta - Yvonne Berentsen
Maribel - Carola van den Besselaar
Lorenzo - Tyrone van der Westen
Luciano - Dirk Hobma
Juul - Karen Groothedde
Mila - Meike van Deelen
Lucca - Jeroen Melsen
Sofia - Ans van Deelen
Jonge Romeo - Stijn Roovers
Jonge Julia - Zoë Buis
Jonge Elena - Lisanne Christianen-Mandos

Band
Drum - Davey IJzermans
Bas - Mireille Hellemons
Gitaar - Tijn Moerkerken
Toetsen - Amy Knobel
Trombone - Mark Stroop
Trompet - Stephan Notenboom
Saxofoon - Annabel Franken

Decor
Gerard Pollemans

Kostumering
Claudia Slot
Mieke Pollemans

Productieleider
Loes Evegaars

 

 
 
 
E-mailen
LinkedIn