De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

Empathie staat centraal in Musical The Prom; Hoe blijf je krachtig en kwetsbaar tegelijk?

‘Het ultieme musicalfeest voor jong en oud’, dat staat als aankondiging op de affiches van de musical The Prom. Woensdagavond kwam de ‘crème de la crème’ van de Nederlandse musical naar Terneuzen voor een spektakel van formaat; een hilarische musicalcomedy vol zelfspot.

Hans Puik 08-03-23 (foto's Roy Beusker en Annemieke van der Togt)

Pia Douwes, Joke de Kruijf, Dennis Willekens, Juliëtte van Tongeren, Wieneke Remmens, Barry Beijer, Soraya Gerrits, samen met nog meer van de beste musicalartiesten van Nederland staan ze woensdagavond op het podium in Terneuzen. De uit Colijnsplaat afkomstige Jimi Hendrikse zorgt voor het Zeeuwse tintje, hij speelt de rol van Kevin in deze musical. Speciaal voor hem zijn veel van zijn oud-medespelers van de Musical-Vrienden uit Goes deze avond naar Terneuzen gekomen om hem te supporteren.

The Prom vertelt het verhaal van vier musicalsterren die ernstig op hun retour zijn. Hun verslaving aan het applaus en het succes van Broadway kunnen ze maar niet loslaten. Tijdens het openingsnummer lezen de ‘uitgebluste sterren’ de recensies op hun zojuist geflopte musical Eleanor. ‘Je kunt je beter ophangen dan naar deze show gaan’ is een van de reacties. Lekker opbeurend. 'Welkom in werklozenland' krijgen ze vervolgens te horen.


De gewezen sterren wonen in hetzelfde stadje als de 17-jarige Emma Nolan (gespeeld door Juliëtte van Tongeren). De scholiere wil met haar lief Alyssa (Soraya Gerrits) naar het feestelijke eindejaarsbal van school, maar twee verliefde meisjes, dat is meer dan de conservatieve Amerikaanse gemeenschap kan verteren. De ouderraad, geleid door de conservatieve moeder van Emma’s vriendin, heeft hier een stokje voor gestoken.

Het verhaal van The Prom is gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit 2010. Jurrian van Dongen heeft van het originele script van Chad Beguelin en Bob Martin (die de musical schreven voor een typisch Amerikaanse uitvoering op Broadway in 2018) een perfecte vertaling gemaakt en regisseur Paul van Ewijk is er in geslaagd snelheid in de voorstelling te brengen. Met name na de pauze zit er veel energie in de show. Chiara Re heeft haar handtekening gezet onder mooie choreografieën en laten we ook zeker niet vergeten het live orkest o.l.v. Billy Maluw te benoemen. Chapeau voor allemaal.

Pia Douwes, de ‘grande dame’ van de Nederlandse musical, speelt Dee Dee Allen, één van de uitgedoofde Broadwaysterren. Haar uitvoering van ‘Het gaat niet om mij’ is een hoogtepunt op deze avond. Ze speelt een egocentrische vrouw die zich verschuilt achter een façade. De scenes met schooldirecteur Mr. Hawkins (Rogier Komproe) zijn meesterlijk. Hij probeert haar te leren 'een goed mens te zijn'. Iemand die zichzelf niet altijd op de eerste plaats zet. Maarja, hoe krijg je een diva weer met beide beentjes op de grond?

De uitgerangeerde sterren besluiten om Emma te helpen. Ze willen dat zij zich geaccepteerd voelt en dat ze kan zijn wie ze is. Verliefd op iemand van hetzelfde geslacht. Om dat te bereiken moeten vele hordes overwonnen worden.

 


Humor speelt een belangrijke rol in het stuk. De flamboyante Barry Glickman (subliem vertolkt door Dennis Willekens) en onsuccesvolle acteur Trent Oliver (Barry Beijer) krijgen de lachers op de hand. We leren een wijsheid als 'Je bent niet te dik, maar te klein voor je gewicht' en er zitten meer grappige oneliners in. De absolute hoofdrol is wat mij betreft voor Juliëtte van Tongeren. Zij draagt het stuk met verve. Een onbevangen spring-in-het-veld, eerder al te zien in de musicals ‘Kinky Boots’ en ‘Titanic’. Als zij haar naam al niet had gevestigd, dan is dat nu definitief gebeurd. Wat een stem heeft ze en wat een acteertalent. Maar ook haar vriendin Alyssa overtuigd in deze musical. Ze moet het perfecte plaatje zijn volgens haar moeder. Een beeld dat ver af staat van wie ze echt is en wie ze echt wil zijn.

Je kunt er niet omheen te benoemen dat The Prom tot dusver de enige Broadway-musical is met een lesbische tiener in de hoofdrol. Joke de Kruijff zei daar vooraf over: ,,Tijdens mijn jeugd was een van mijn broers vrienden gay, ik vond daar niks raars aan. Iedereen mag zijn wie hij of zij is. Liefde overstijgt immers alles.  Wat maakt het in vredesnaam uit of dat ook liefde is tussen mensen van hetzelfde geslacht? Voor mij is het sleutelwoord van The Prom empathie. Dat je mag zijn wie je bent in een steeds harder wordende wereld.”

Met het woord empathie raakt De Kruijff inderdaad de kern. Tijdens de avond krijg je als toeschouwer meer en meer empathie voor Emma. Je gunt iedereen een leven waarin hij of zij mag zijn wie hij of zij is. Wat Emma tot een mooi voorbeeld maakt, ondanks veel tegenstand blijft ze krachtig en kwetsbaar tegelijk. Ze blijft staan voor haar idealen en geloven in een mooie toekomst. Zo’n leven gun je iedereen.

A.s. zaterdag zit de tournee van de musical The Prom er op. Op 10 en 11 maart is de voorstelling alleen nog te zien in Theaterhotel Almelo.

 

 
 
 
E-mailen
LinkedIn