De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

Trompettist Floris Onstwedder: ‘Met elk succes, wordt mijn geluk en mijn dankbaarheid groter’

De voorjaarsconcerten van Het Zeeuws Orkest vielen de afgelopen twee jaar in het water. Des te meer zin hebben de muzikanten in het programma dat deze maand wordt gebracht. De strijkers van Het Zeeuws Orkest staan samen op het podium met solisten Eliane Rodrigues (piano) en Floris Onstwedder (trompet).

Hans Puik 17-03-22 Link naar publicatie in PZC

Het Zeeuws Orkest brengt een afwisselend en boeiend programma. Een combinatie van twee strijkersserenades van Dvorák en van Elgar en twee stukken voor strijkorkest met piano en trompet als solo-instrumenten. De jonge trompettist Floris Onstwedder (geboren in 1992) is één van de twee solisten. Hij groeide op in een muzikale familie en kreeg op zijn vierde verjaardag al zijn eerste trompet, afkomstig uit de collectie van zijn grootvader. ,,Dat was een Selmer piccolo trompet”, weet Onstwedder zich nog haarfijn te herinneren. ,,Er is geen enkele professional die een klein kind zou aanraden om zijn eerste noten op een piccolo trompet te spelen. Dat is namelijk een instrument voor gevorderden, vanwege het hoge register. Mijn grootvader had als solo-trompettist in het Philips Symfonie Orkest op dat moment twee trompetten: een gebruikelijke C-trompet, en de piccolo. De meer gebruikelijke trompet had hij zelf nodig, De piccolo kon hij wel missen. Het leek hem ook wel goed te passen, een kleine trompet voor een klein mannetje.”

Inmiddels is het bespelen van de piccolo trompet een van de specialiteiten van Onstwedder. Hij won prijzen bij internationale competities, toerde met groot succes door Europa, China en Noord-Amerika en wordt alom gezien als een trompettist van wereldniveau. Hij heeft de muzikale vaardigheden niet alleen van zijn opa. ,,Mijn moeder zit ook in de muziek, ze is een geweldige fluitiste. Een jaar of drie na mijn geboorte speelde ik mijn eerste noten en werd mij verteld dat je met muziek ook je brood kon verdienen. Toen ik dat hoorde, wist ik: die piccolo trompet ga ik voorlopig niet aan opa teruggeven.”
Omdat hij al zo vroeg ‘verliefd werd’ op zijn instrument, kan Onstwedder als geen ander vertellen waarom juist de trompet zo magisch is. ,,Het is een stoer instrument. Je kunt er echt the cool guy mee zijn. Daarnaast kun je, als je het instrument goed beheerst, iedereen verrassen met de gevoeligheid die je er in kunt leggen. Bovendien hebben in het symfonieorkest de trompetten een belangrijke rol. Ze komen er vaak duidelijk bovenuit en leiden op die manier soms het volledige orkest. Dat is geweldig, maar brengt ook een grote verantwoordelijkheid met zich mee. De plaats van de solo-trompettist binnen het orkest wordt soms de hot seat genoemd.”

Jong kereltje
Onstwedder kijkt uit naar de samenwerking met Het Zeeuws Orkest, omdat hij veel dierbare herinneringen heeft aan de groep muzikanten. ,,Als kleine jongen volgde ik lessen bij Els Millenaar, die jarenlang trompet heeft gespeeld bij Het Zeeuws Orkest. Mijn moeder, Saskia List, is fluitiste in het orkest. Vroeger als jong kereltje ging ik zo vaak mogelijk met haar mee naar de repetities en concerten. Soms mocht ik tijdens optredens, gekleed in net pak, plaatsnemen in de trompetsectie. Zonder instrument, enkel om van dichtbij te kunnen beleven hoe het muzikanten leven er uit zag. Nu, vele jaren later, pluk ik daar nog steeds de vruchten van.”
Ondanks zijn jonge leeftijd, heeft Onstwedder al de nodige successen gehad. Hij beseft dat hij bevoorrecht is. ,,Met elk succes, wordt mijn geluk en mijn dankbaarheid groter. Er is bijna niets zo mooi als met een groep mensen samenkomen en dat ultieme moment van geluk en vrede beleven. Iedereen stopt even met praten, discussiëren, ruzie maken, en laat de muziek spreken. Het is een persoonlijke ervaring voor iedereen, dat is het mooie van kunst. Het enige wat voor mij vast staat is dat er tijdens mooie muziek altijd een moment is waarin iedereen de adem inhoudt, een moment van absolute vrede, saamhorigheid en geluk. Er is zoveel verdeeldheid in de wereld, juist daarom mag kunst niet uit onze levens verdwijnen. Hans Christian Andersen zei het al: ‘Where words fail, Music speaks’.”

Vrijdag 18 maart in het Scheldetheater in Terneuzen, Zaterdag 19 maart in Theater de Mythe in Goes en zaterdag 26 maart in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg (allemaal om 20.00 uur): Concert Het Zeeuws Orkest & Eliane Rodrigues en Floris Onstwedder.

 
 
 
E-mailen
LinkedIn