De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

RECENSIE Murder on the Orient Express in het theater: bloedstollende zoektocht naar de dader, vol met plot-twists en verrassingen

'Waar was iedereen tussen 12 uur en 2 uur 's nachts?' Het is de grote vraag in 'Murder on the Orient Express', ongetwijfeld het bekendste moordmysterie van Agatha Christie. REP Entertainment brengt het klassieke plottwist verhaal in de theaters met een sterrencast, waaronder Remko Vrijdag, Frederik Brom en Lone van Roosendaal. Donderdagavond bezocht ik de uitvoering in het Scheldetheater in Terneuzen (vrijdagavond is hij ook te zien in Terneuzen).

Hans Puik 04-01-23


Behoeft Murder on the Orient Express nog introductie? Het verhaal speelt zich af aan boord van de Oriënt Express, waar op een winteravond (na een hevige sneeuwstorm) een moord wordt gepleegd. Alle reizigers lijken een alibi te hebben, maar niets is wat het lijkt. Opgesloten in de trein, met de moordenaar in hun midden, vertrouwen de passagiers op detective Hercule Poirot om het mysterie op te lossen.

Toneelschrijver Ken Ludwig (De drie Musketiers, Crazy for You) bewerkte de klassieke thriller, met de beroemde Hercule Poirot, tot de ultieme ‘who done it’. Met een cast van uiteenlopende personages laat hij het publiek tot het einde raden wie de dader is. Dat laatste gaan we uiteraard niet verklappen, ook niet in deze recensie. Wat ik wel kan noteren: als toeschouwer beleef je een ultieme avond vol intrige, spanning, mysterie en onverwachte plottwists.

Het is een groots opgezette theaterproductie met een filmisch karakter; een inventief decor, spectaculair licht en er wordt gebruik gemaakt van soundscapes en muziek. Regisseur Jasper Verheugd heeft veel inspiratie gehaald uit locatietheater. Zijn doel was om het theater onderdeel van de voorstelling te maken. Dat is mooi gelukt, als publiek ga je ‘aan boord’ en mee op reis met de Orient Express. Al begint het stuk nog niet in de trein, maar met het beeld van een klein meisje die de woorden 'welterusten mamma' uitspreekt gevolgd door een harde gil. Als toeschouwer sta je meteen 'aan'.

Kon mij vorig jaar de voorstelling ‘The Mousetrap’ (ook een ‘who done it’ van dezelfde productiemaatschappij) niet helemaal bekoren, dit keer ligt dat compleet anders. Vanaf het begin ben je ‘mee’. De sfeer wordt meteen bepaald door stijlvolle kostuums (denk aan chique bolhoeden en nachtjapons), passend decor met verwijzingen naar de trein en sfeerverhogende rekwisieten zoals oude klokken. Dat iedereen ‘mee is’ komt voor een (groot) deel door Remko Vrijdag, die Poirot geweldig tot leven brengt. Zijn plaksnor kan niet missen en ook het Franse accent is (wat mij betreft) geweldig. Het maakt het komisch en luchtig om naar te kijken. De humor die verwerkt is, is briljant. Enkele voorbeelden daarvan: Wat is de juiste klemtoon bij het woord falafel? Gaat er nou wel of geen 'oude geit' mee aan boord? En hoe luidde het Bijbelse gezegde ook alweer? Ohja, 'Als Mozes het antwoord niet weet, vragen we het aan de conciërge'. Het zijn allemaal grapjes die je pas begrijpt als je het stuk gezien hebt.

Remko Vrijdag is de motor van de voorstelling en zeker zijn reconstructie van de moord is bijzonder knap gedaan. Maar ook de rest van de spelers excelleert.
Smeuïg spel, dat is eigenlijk wat alle acteurs en actrices brengen. Ik kan niet anders dan zeggen dat de cast goed gekozen is. Lone van Roosendaal is ijzersterk als de mondige Mrs Hubbars, maar ook de dramatische Mary Debenham (gespeeld door Lusanne Arts) maakt de treinreis extra interessant. En dan is er nog Gerrie van der Klei als Prinses Dragomiroff. Zij beschikt over de perfecte timing voor haar rol. Marijn Claes met de dubbelrol van Michel de conducteur en Garant is voor mij ook een ontdekking.

Vooraf vroeg ik mezelf af, is een bekend verhaal als dit wel geschikt voor theater? De conclusie is kort, maar duidelijk: Ja! Al ken je het plot, je begint alsnog te twijfelen. Zouden ze de afloop hetzelfde hebben gelaten als in het origineel? Die vraag zal ik niet beantwoorden. Een andere vraag: 'Moet ik deze voorstelling gaan zien?' wel. Het antwoord is namelijk volmondig ja. Zelden een stuk gezien dat van begin tot eind zo kon boeien.

Murder on the Orient Express is o.a. nog te zien op:
Vrijdag 5 januari, 20.00 uur in Scheldetheater Terneuzen.
Zaterdag 6 januari, 20.15 uur in Theater de Bussel in Oosterhout.
Zondag 7 januari, 14.30 uur in Theater de Bussel in Oosterhout.
Vrijdag 19 januari, 20.00 uur in Schouwburg Kunstmin in Dordrecht.
Zaterdag 20 januari, 20.00 uur in Schouwburg Kunstmin in Dordrecht.


 
 
 
E-mailen
LinkedIn