De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

De kus: ontroering en vileine humor na toevallige ontmoeting in Dishoek

Pijn en kracht, liefde en verlangen, vallen en opstaan. Het zijn tegenstellingen die centraal staan in het ontroerende toneelstuk De Kus. Hoe een toevallige ontmoeting tussen een man en een vrouw uitmondt in het delen van elkaars diepste verlangens.


Hans Puik 08-12-21, LINK NAAR PUBLICATIE IN AD

Met de invoering van de avondlockdown zijn vrijwel alle optredens en shows geannuleerd. Dat geldt niet voor het toneelstuk De Kus, dat zondagmiddag opgevoerd zal worden in de Schouwburg in Middelburg. ,,Is het niet fantastisch dat we kunnen spelen?”, reageert Anke Tanihatu, die de regie van het stuk voor haar rekening neemt. In totaal mogen zondag 135 mensen de voorstelling bezoeken. ,,We zijn met een klein groepje en het is een volledig Zeeuwse productie. Met Zeelandtheaters zijn we in gesprek gegaan of we een matineevoorstelling konden spelen. Zodoende staan we zondag toch op de planken.”

Zoals zoveel producties in de afgelopen twee jaar heeft De Kus veel last gehad van alle coronamaatregelen. Tanihatu: ,,Onze première was op 12 oktober 2019, dat klinkt als heel lang geleden. We hebben toen de voorstelling enkele malen gespeeld in kleinere zalen. Na de eerste lockdown stonden we in oktober 2020 weer een aantal keren op het podium. Dat is alweer ruim een jaar geleden, dus de acteurs kijken er naar uit om zondag eindelijk weer voor publiek te staan.”

In de duinen
Het stuk is geschreven door Ger Thijs en werd eerder uitgevoerd door Huub Stapel en Carine Crutzen. Het originele verhaal speelt zich af in Limburg, Tanihatu maakt een Zeeuwse bewerking. ,,Van de Limburgse wijnstreek naar de duinen bij Dishoek. Eerst wilde ik een locatievoorstelling maken, letterlijk in de duinen. Dat idee moest ik laten varen: te kostbaar en te ingewikkeld. Dankzij projecties op de achtergrond zie je nu dat de man en de vrouw een wandeling maken van Dishoek naar Vlissingen. Bij het publiek zal de voorstelling voor veel herkenbaarheid zorgen. Zoutelande komt voorbij, de kerktoren van Breskens en een bungalowpark waar een konijn voor animatie zorgt.”

Peter Adriaanse en Liesbeth Peters spelen de rollen van een man en een vrouw die elkaar tegenkomen in de duinen. In het begin van het verhaal zitten ze niet bepaald in een fijne flow. De man is cabaretier en voelt zich een mislukkeling in zijn vak. De vrouw is op weg naar het Vlissingse ziekenhuis voor de uitslag van een scan die moet uitwijzen of ze borstkanker heeft. ,,Ze komen naast elkaar te zitten op een bankje en tussen die twee wildvreemde mensen ontstaat een gesprek en langzaamaan een band.” Tanihatu moet van het hart dat het beslist geen zware voorstelling is. ,,Het woord kanker klinkt zwaarbeladen, maar het stuk is grappig geschreven, met veel vileine humor. En er is ook ruimte voor hoop. De hoofdrolspeelster gaat naar de arts voor een diagnose, maar zoiets kan ook goed uitpakken.”

Twijfel
Hamvraag is nog: zit er een echte kus in de voorstelling met de naam ‘De Kus’? Tanihatu kan het ontkennen noch bevestigen. ,,Tijdens de eerste lockdown was er een klein relletje. Op onze poster staan twee kussende personen, er waren mensen die zich daaraan stoorden. ‘Kan dat wel, zo’n kus, in deze tijd?’, hoorde ik regelmatig. Bij onze tweede reeks optredens hebben we de mondkus op toneel geschrapt. Voor zondag ben ik nog aan het twijfelen, doen we de kus er in of niet? Als beide acteurs vooraf een coronatest doen, is dat mogelijk. Dat is het leuke van een klein gezelschap en een eigenwijze regisseur, pas last minute weten we het antwoord.”

Zondag 14.00 uur, Schouwburg Middelburg: Toneelstuk De Kus

 
 
 
E-mailen
LinkedIn