De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

Recensie – ‘Tovenaar van Oz, een Magisch Ballet’ door Balletschool Middelburg

 

Op 30 en 31 mei 2025 presenteerde Balletschool Middelburg haar nieuwste productie: Tovenaar van Oz, een Magisch Ballet, in de Schouwburg Middelburg. Wie dacht dat amateurdansvoorstellingen beperkt zijn tot eenvoudige choreografieën en losse scènes, werd met deze voorstelling op aangename wijze van het tegendeel overtuigd. De groep toonde aan dat zij in staat is een samenhangende, ontroerende én visueel indrukwekkende productie op hoog niveau neer te zetten.

Hans Puik – 31-05-25

Alweer twee jaar geleden zag ik Het Koninklijk Ballet van Katoren, uitgevoerd door Balletschool Middelburg. Toen viel me al op dat deze groep geen voorstellingen maakt alleen voor familie en vrienden van alle dansers op het podium, maar voor een breed publiek. Iedereen die van dans houdt, zal dit kunnen waarderen.

De opzet is helder, een aantal danseressen vormen duidelijk de hoofdmoot. Het zijn degenen die intensieve trajecten volgen, waarvan sommigen de 10 uur training per week overstijgen. Zij vormen de rode draad door de voorstelling. Als je namen gaat noemen, moet je eigenlijk iedereen benoemen, maar in dit geval verdienen Jill Verdonk (in de rol van Dorothy), Sofie Meeuwsen (Toto), Ikram Simons (Vogelverschrikker), Isabel Nefs (Lagge Leeuw), Mirre de Kuyper (Blikken Man), Luna Boegborn (Boze Heks) en Perla Pellegrino (Goede Heks) veel lof. Het is bijna niet voor te stellen hoeveel dansen zij deze avond uit moeten voeren. Daar komt ongelofelijk veel training bij kijken en dat zie je er aan af.

Het verhaal van The Wonderful Wizard of Oz, wereldwijd bekend door het klassieke boek van L. Frank Baum en de iconische verfilming met Judy Garland, wordt op verrassende en originele wijze tot leven gewekt. Bezoekers worden vanaf de eerste scène meegezogen in Dorothy’s wereld, van het rustige Kansas tot het stormachtige avontuur dat haar naar het betoverende land van Oz voert. De dansers vertolken hun rollen met overtuiging, gevoel en technische precisie.

Wat de voorstelling zo bijzonder maakt, is de combinatie van fantasievolle kostuums, sfeervolle muziekkeuzes – van Purcell tot Hans Zimmer en van Karl Jenkins tot E.S.Posthumus – en zorgvuldig opgebouwde choreografieën die het verhaal versterken in plaats van onderbr4ken. Dit is geen reeks losse dansjes, maar een vloeiend balletverhaal dat zijn publiek een kleine twee uur weet te boeien.

In het programmaboekje is vooraf al een opzet van het verhaal te lezen, ik geef een korte samenvatting: Dorothy Gale wordt met haar hondje Toto door een tornado naar het magische Land van Oz geblazen. Daar begint ze aan een avontuurlijke reis naar de Stad van Smaragd om hulp te vragen aan de tovenaar van Oz. Onderweg sluit ze vriendschap met een vogelverschrikker, een blikken man en een laffe leeuw. Na het verslaan van de Boze Heks van het Westen blijkt de tovenaar slechts een gewone man te zijn. Uiteindelijk helpt de goede heks Glinda Dorothy met magische schoenen terug naar huis te keren.

Wat opvalt is het opvallend hoge niveau van de dansers, zekerl van de selectiegroepen. De intensieve voorbereiding resulteert in een professioneel ogende productie.  De choreografieën in Munchkinland, de confrontatie met de Boze Heks van het Westen en de scènes in Glinda’s kasteel getuigen van een creatief oog en een diep begrip van dans als vertelvorm.

Sinds de oprichting in 2015 heeft Balletschool Middelburg zich gepositioneerd als een school die meer wil dan alleen danslessen geven. Ze wil inspireren, motiveren en excellerent. Met hun tweejaarlijkse producties bewijst de balletschool keer op keer dat toewijding, talent en visie tot grootse resultaten leiden. Eerdere producties als Narnia, Het Koninklijk Ballet van Katoren en Alice het Wonderballet zijn daar duidelijke voorbeelden van.

De school biedt dansonderwijs voor alle leeftijden, maar weet met name in haar intensieve trajecten dansers op te leiden die klaar zijn voor het professionele veld – of op z'n minst dans op het hoogste amateurpodium brengen.

De artistieke leiding (Sigrid en Elodie van Heek) is er samen met haar choreografen (Vera Vermeulen, Kelly Sentjens, Jewel Riemens, Sifra Mercelina en Lianne van Oostende) opnieuw in geslaagd een voorstelling van formaat neer te zetten. Wie de kans kreeg om een van de drie opvoeringen in de Schouwburg Middelburg bij te wonen, mocht zich gelukkig prijzen. En wie er niet was, heeft iets gemist en zal twee jaar moeten wachten op een volgende kans.


 

 
 
 
E-mailen
LinkedIn