Het Zeeuws Eenakterfestival trapte op vrijdagavond 16 mei af met een bijzonder rijk en gevarieerd programma waarin zowel amateurgezelschappen als jonge makers hun talent lieten zien. Het festival bood ruimte voor gevestigde verenigingen, opkomende scholieren én prijswinnende jongeren. De sfeer in het sfeervolle Middelburgse Minitheater was levendig en betrokken.
Hans Puik – 16-05-2025
Het blijft een bijzonder en mooi concept, het Eenakterfestival. Allemaal korte voorstellingen na elkaar, met het ene moment een speler met al veertig jaar toneelervaring op het podium en tien minuten later een tiener die zijn eerste stapjes zet in theater.
De avond begon fraai met Merg, een indringend familiedrama van Toneelvereniging Pauze. De cast bracht met intens spel een verhaal over verlies, herinnering en wat ons verbindt – een mooie opener met veel emotionele gelaagdheid.
Daarna toonden leerlingen van het Scheldemond College hoe muziek troost en houvast kan bieden. Knap hoe de twee jonge jongens, Stefan en Yannick het thema pesten bespreekbaar maakten. De voorstelling blonk uit in authenticiteit, met veel humor gebracht bovendien.
Kunstbende-winnaars
Kwakkwakkwak, De blauwe was en Metaforen zijn verloren, dat zijn de titels van drie korte, krachtige voorstellingen van jonge makers van Kunstbende Zeeland. Ze verrasten door creativiteit en lef. Kwakkwakkwak was absurdistisch en humorvol, met veel overtuiging gebracht door Ilva Dekker. De blauwe was (Caya Sandee) poëtisch en visueel sterk en Metaforen zijn verloren (Mei-Li Sun) filosofisch en taalgericht. Geweldig om te zien dat jong talent in een uitverkocht theater een zelfbedachte voorstelling durft te brengen. En dan ook nog solo.
Tussen alle optredens door hield presentator Rein Borcheld een vraaggesprek met alle optredende artiesten, waarbij ook het publiek een actieve rol kreeg.
Na de pauze bracht Barbara Kouwijzer met ‘De Slang’ een poëtische, symbolische monoloog die zowel fascineerde als vervreemdde. Een gewaagd stuk, waarmee ze de hele zaal een kwartier muisstil kreeg dankzij haar beeldende taal en fysieke performance.
Daarna was het de beurt aan het Middelburgs Theater met ‘Op de kaai’. Petula van den Heuvel en Hans Huber namen het publiek mee in het leven op de kaai. Met veel geluidseffecten kwam het tot een warm en herkenbaar stuk over het dagelijks leven in een havenstad. Heel beeldend gebracht en leuk om te zien dat regisseur Pet Holman met haar filmachtergrond een andere dimensie aan het stuk wist te geven.
Als afsluiter betraden Mels Hoogenboom en Tamara van As van Theatergroep Zierik het podium. Met het poëtische Ten liefde, een associatieve voorstelling over verlangen, kwetsbaarheid en het niet kunnen uitspreken van liefde, maakten zij het totaalplaatje van de avond compleet.
Conclusie
De eerste avond van het Zeeuws Eenakterfestival 2025 toonde de volle breedte van het amateurtheater in Zeeland, van scholieren tot professionals in wording. Met een mix van serieuze thema’s, lichtvoetige momenten en geëngageerde teksten was het een theateravond vol variatie, lef en expressie.
Zaterdag 17 mei is de tweede en laatste dag van het festival, het volledige programma is te vinden op: zeeuwsamateurtheater.nl.