De cultuurverslaggever
Verhalen over artiesten, theaters, podia en festivals in Zuid-West Nederland en Vlaanderen

Milow heeft geen poespas nodig om indruk te maken

De Belgische zanger Milow weet met zijn innemende persoonlijkheid en herkenbare stem luisteraars tot tranen toe te roeren. Met zijn Unplugged theatertour is hij de komende weken te zien in de Nederlandse theaters. Zijn eerste show was zondagavond in een volgepakt Scheldetheater in Terneuzen.

Hans Puik 05-03-23

Bekijk de video met enkele sfeerbeelden van het optreden van Milow in Terneuzen:

Bekijk de video van het slotnummer van de avond: You Don't Know:

Bekijk de video van het lied 'Is dit nu later', live in Terneuzen:



Behoeft Milow nog introductie? Het is de man van hits als 'You Don’t Know' en 'Ayo Technology'. Deze vriendelijke Vlaming met prachtstem werd geboren op 14 juli 1981 in Borgerhout als Jonathan Vandenbroeck. De singer-songwriter was met name in de periode van 2007 tot 2012 ongekend succesvol en sleepte de ene na de ander MIA in de wacht (de meest begeerde Belgische muziekprijs). De laatste jaren is het iets stiller rondom hem, al nam hij in 2019 deel aan het programma Liefde voor Muziek - waar hij o.a. een single uitbracht met Ilse Delange - en deed hij een jaar later mee aan de Nederlandse versie van het programma: Beste Zangers. Ook daarin scoorde hij enkele hits met de nummers ‘Regard du Soleil’ (een Franse versie van het nummer ‘All things under the Sun’) en ‘Same Love’ (met Diggy Dex) als uitschieters.


Op zijn laatste album Nice To Meet You laat hij een andere kant van zichzelf zien. Milow noemt het zijn meest persoonlijke plaat ooit, een feelgood-plaat met meezingbare deuntjes en prachtige liedjes. De titelsong is een hoogtepunt, een akoestisch nummer dat gaat over zijn kinderen. Als hij het in Terneuzen zingt, voegt hij er aan toe ‘Nice to meet you Zeeuws-Vlaanderen’.

Milow vertelt dat hij er zelf op aangedrongen heeft zijn tour te starten in Terneuzen, ondanks dat zijn boeker twijfelde. ‘Hou er dan wel rekening mee dat er maar 100 man zit’ had hij gezegd. Een voorspelling die gelukkig niet uitkomt, want de zaal zit zo goed als vol. Ook vertelt de singer-songwriter dat hij Zeeuws-Vlaanderen vooral kent van ‘Rock around the Bridge’ het festival in Sas van Gent waar hij in zijn beginjaren een concert mocht geven.


En deze avond is hij dus eindelijk terug in Zeeuws-Vlaanderen met een intiem concert. Juist als Milow het klein houdt is hij wat mij betreft op zijn best. Dat hoort het publiek al aan het begin van de avond als hij het optreden start met het nummer ‘Christina’s Eyes’ (afkomstig van een aanstaand mini-album 'Great To Know You', dat op 31 maart uitkomt), Hij doet dat vanaf de zijkant van de zaal, pas later stapt hij het podium op. Daar volgt het breekbare ‘Houdini’ met als slotzin ‘When you only have one life, you better cherish every day’. Een lied over zijn kindertijd, de drang die de zanger voelde om er op uit te trekken en alles achter zich te laten. Maar zijn meest persoonlijke lied is misschien wel ‘Michael Jordan’, dat in essentie niet over de beroemde basketballer gaat, maar over een vader-zoon relatie. Extra bijzonder omdat de zanger er bij vertelt dat hij een dag eerder samen met zijn broers en zus bij elkaar is gekomen om te herdenken dat hun vader 15 jaar geleden is overleden. Daarna volgt nog een song met emotie: ‘Oscar’, een nummer over de drummer van Milow die in 2021 op 50-jarige leeftijd overleed.


Milow staat deze avond niet alleen op het podium, maar samen met zanger-gitarist Tom Vanstiphout en zangeres Nina Babet. Al sinds jaar en dag treden ze samen op en dat kun je zien. Ze vormen een team, een topteam. Tijdens ‘Lay Your Worry Down’ krijgen Tom en Nina een solomoment, waarin ze allebei tonen over veel muzikale kwaliteiten te beschikken. Het zegt iets over Milow dat hij de twee de kans geeft om te stralen. De zanger heeft iets nederigs in zijn presentatie en blijft mijlenver weg van arrogantie. In de slotfase van de show komen zijn grootste hits voorbij, met tussendoor ‘Is dit nu later’, het nummer van Stef Bos dat Milow tijdens beste zangers coverde. Tijdens dat lied kun je een speld horen vallen in het Scheldetheater. Muisstil luistert iedereen met volle aandacht naar een artiest van grote klasse.


Sommigen omschrijven Milow als te braaf, te vriendelijk, te zachtaardig, niet verrassend genoeg. Dan moet ik denken aan het lied ‘De halve wereld’ van cabaretier Pieter Derks, waarin wordt bezongen dat de ene helft van de wereld bestemd is voor de brutalen, maar de andere helft voor de meer bescheiden mens. Milow past ongetwijfeld in die laatste categorie. In een wereld vol Trump’s en Poetin’s hebben we volgens mij meer behoefte aan Milow’s. Zachtaardige en gevoelige mensen zonder kapsones. Als ze dan ook nog eens allemaal zo kunnen zingen als hem, komt het wel goed met de wereld.


Milow is de komende tijd nog meermaals te zien in Nederland, o.a. dinsdag 7 maart in De Kring in Roosendaal en vrijdag 10 maart bij Schouwburg Kunstmin in Dordrecht. Kijk voor alle data op: http://www.milow.com/tour.



 




 
 
 
E-mailen
LinkedIn